Torskfisket flyttat p g a hårt väder. Nytt datum 26 november 8-14.

Vi blev 6 tappra själar som deltog i årets KM i Kustfiske. Den tappraste av oss kom på skoter i denna blåsiga och kylslagna dag körandes ifrån Lund. Med tanke på blåsten så valdes kajen vid kylhuset och detta meddelades till alla deltagare som anmält att de skulle komma men som inte dök upp i Sallerup, vi övriga körde dit när samlingstiden hade gått ut 08:30. Själva fisket kom igång vid 09:00 och det bestämdes innan att vi fiskar bara till 12:00 och alla deltagare var med på det. Karl-Åke var den som drog den första fisken, en sandskädda på 28 cm och som klarade minimimåttet på 25 cm med råge. Därefter var det än den ena efter den andra som fick napp och det visade sig att sitta med spöet i handen och vara mer aktiv gav mer resultat än att vänta på bingofisken skulle hugga och fastna självmant. Många gånger fick man hugg efter en försiktig flyttning av tacklet och det gällde att själv vara på hugget och kallt beräkna när det var dags att göra mothugg, tyvärr var man lite för het på gröten ibland eller väntade för länge. När tävlingen var slut kunde vi ändå konstatera att det hade varit ett helt ok fiske även om en del av oss missat en del fisk men det hände lite då och då så man inte misströstade helt. Dagens segrare blev Göran Brandt som fick 3 fina skrubbor som tillsamans vägde 1040g. På andra plats kom Bengt med 3 plattisar av blandade sorter av skrubba och sandskädda på 860g. Tredjeplatsen knep Micke med 1 skrubba och 1 sandskädda på 620g. Alla utom en fick fisk denna gång. Totalt kom det upp 11 st plattisar på oss 6. En annan sak var att de minsta var på 28 cm och det är ändå en helt ok fisk att ta med hem och sandskädda som var de minsta vi fick brukar inte i flertalet bli mycket större som man får vid land. Vi hoppas på bättre uppslutning nästa år.

Årets pristagare

Årets pristagare: Fr vänster Micke på 3:e plats, Göran på 1:a plats och Bengt på 2:a plats.

Fler foton finns här.

Plac Namn Vikt i g
1 Göran Brandt 1040
2 Bengt Larsson 860
3 MichaelHammarlund 620
4 Karl-Åke Månsson 460
5 Ricardo Cruz 310
6 Kurt Grip 0

Det blev ett tappert litet gäng på 4 personer som åkte över till vårt grannland för att testa det berömda abborrfisket. Vi var lite fler anmälda från början men några hoppade av då de trodde de skulle bli inblåsta på Danska sidan och inte komma hem då det utfärdats en klass 1 varning dagen innan. Valet föll på Köge då det såg ut att vara ett bra ställe att börja detta nya försök med nya fiskeplatser. Köge är känt för sina stora abborrar och att det ligger bra till. Ishöj är även det ett annat mer känt abborrställe men denna dag var där en konkurence. Tryggvaelde å skall även det vara ett bra ställe att prova på men vi kom inte dit denna gång. Vi hittade dit och en parkeringsplats var vi tyckte var nära fiskeplatsen men efter lite promenerande i närområdet så hittade vi andra platser. Det vi blev lite överaskade över var att det inte var så många platser att fiska ifrån som vi trodde utan det var ifrån 6 bryggor som man fiskade ifrån och man kunde få plats 2 per brygga och på motsatt sida var det fiske förbjudet. När vi kom var det två bryggor upptagna och då vi var där för första gången ställde vi oss på var sin brygga och började fiska. Vi kände inget i början men någon brygga bort stod två personer som vi tog för Danskar men när vi snackade med dem visade sig komma ifrån Stockholm. De tog lite abborre då och då men de tyckte det var trögt idag, igår fredag hade de haft ett mycket bra fiske och tog mycket på tångräkor. vi däremot hade inte alls lika bra fiske som de hade men det visade sig att de stod på den hetaste bryggan i hela hamnen och att de hade en hel del borre utanför bryggan. Vi hade totalt en mycket trevlig dag även om vinden ibland var lite hård men inte alls så jobbig som vi trodde. När dagen till sist närmade sig sitt slut så kunde vi konstatera att det blev ett par borrar men inte alls så många som vi hoppats på men de var av bra storlek. Isak fick 2 och tappade 1 han var den av oss som först fick fisk. Goja fick 3 och tappade någon. Sunde blev tyvärr utan och jag (Micke) fick en och satte PB på 1180g. Fisken landades, vägdes och återutsattes snabbt och när vi såg den simma iväg kom vi på att vi glömde fota fisken :-) Alla tyckte att detta var en trevlig utfärd och att den kan vi gärna göra om nästa år igen.

Den 22 oktober fiskade vi tillsammans med SFK Gripen och denna gång hade vi kortat av turen till 6 timmar med start kl 0800.

Det blev till att ta på regnställen respektive overallerna från början och sedan småregnade det under förmiddagen men upphörde sedan. Vind ca 5-6 sekundmeter och 10-11 grader varmt.

15 klubbmedlemmar deltog varav 5 även var med på Gripens KM. Fisket skulle visa sig bli riktigt bra under förmiddagen för att sedan de två sista timmarna avta till normalt.

Totalt tog dessa 15 medlemmar ca 500 plattfiskar varav merparten rödspättor och många i skaplig storlek. Även om det inte var tävling måste man ändå uppmärksamma Joakims fina resultat, 103 plattfiskar varav han behöll 14 rödspättor, aamtliga över 700 gram och hans två största 985 resp. 970 g. Största inrapporterade plattfiskarna blev dock Bengt Franssons på 1180 resp. 1000 g.

Sammanlagt tog vi ca 850 plattfiskar varav de allra flesta sattes tillbaka, många som inte höll minimimåtten 25 resp 30 cm och ytterligare många eftersom tillräckligt många matfiskar hade kommit upp.

Det blev en bra uppslutning till årets KM i flugfiske som vi detta år arrangerade i Sallerup, 28 anmälda och 25 kom till start. Redan innan utsatt tid 0700 dök de första upp. Allt eftersom droppade folk in och när det så var dags för genomgång av regler innan utgång så hade de flesta kommit. Reglerna var enkla, max 2 fiskar, ingen C & R tillåtes, vid fångad fisk skulle man lämna sin plats, ingen fick gå om den som var framför vid utgång, största fisk gällde. Det tyckte vi var enkla och klara regler som tyvärr en deltagare inte anamade och blev därmed diskad då han återutsatte sin fisk. Visst man kan tycka att det var hårt men reglerna är ingen C & R under tävling och det är lika för alla.

DSC 0011 12b
Tre av dagens medaljörer, tyvärr saknas två.

Utfärden till Mieån den 9 september bjöd på idel regn och rusk, speciellt på eftermiddagen då regnet tilltog. På förmiddagen var det uppehåll, och det var också då som de flesta tog sina fiskar. Nymfer fungerade bäst på morgonen, speciellt i dova färger. Fisken verkade hugga ganska ytligt och efter att ha sett flera fiskar ta insekter på ytan beslöt sig några för att sätta på flytlina och flytande geting. Fiskarna blev som tokiga av detta och satte efter getingarna som besatta. Karl, Lennart och Christian stod i samma pool och fick här ett fantastiskt fiske med getingar. Vid 12 var det dags för lunch, grillad korv. Mätta och nöjda städades stugan som gänget sovit över i, och klockan 13 var det dags att börja fiska igen. Regnet kom och fisken verkade gå ner på botten. Men trägen vinner, och med sjunklina och nymfer gick det att lura fisken till hugg. Fiskarna var i genomsnitt ganska små denna gång, de flesta långt under 2 kg, och vissa t.o.m. så små som 1 kg eller mindre. Till nästa år kommer vi kräva att fiskarnas vikt håller ett högre genomsnitt.

Då var det så dag för årets gåsafiske. Då vi har haft problem med att få ihop till deltagare på detta fiske de senaste åren sa vi ja till den förfrågan som kom ifrån SFK Gripen om att dela båt med dem och samtidigt ha en artfisketävling mot dem. Det lät bra och planen var att vi fiskar sill i 2 timmar sedan räknar vi in den och så börjar vi fiska efter arter sedan. Den fisk som vi fick under sillfisket skulle även få räknas in i arttävlingen.Vi bestämde väl på plats att max 10 per art räknades förutom torsk eftersom man endast får ta 5 godkända av dem. Även minimimåtten fastställdes till 25 cm för sandskädda och skrubba, 30 cm för övrig plattfisk, 45 cm för torsk. Fjärsing räknades inte i tävlingen samt havsöring och lax då dessa är fredade nu.

Vi blev 11 av de 12 som var anmälda så vi knödde ner tre man i en båt men det gick bra. Vi hade uppehåll och fint när vi lade ut ifrån bryggorna vid Björks Fisk. Vi fick lite information om var man kunde hitta gös, gädda, abborre och brax i östra delen så vi drog ut på jakt efter dessa. 3 båtar drog direkt ut mot "göshålan" men dessa skingrades snabbt och snart var det 5 ensamma båtar lite här och där på Ringsjöns vatten, några av oss gick även över till västra delen och testade.

abore

Den 4 juni var det dags för klubbens utfärd till Trollemölla. Tyvärr blev inte utfärden fullbokad, och det finns kanske anledning att fundera över hur vi ska göra med Trollemöllaturerna i framtiden, om inte intresset är större.

Reglerna är sådana att vi måste ta en vårtur för att få boka en hösttur. De närvarande klubbmedlemmarna kunde dock glädja sig åt att antalet fiskande var decimerat, då det visade sig att nedre dammen var helt igenväxt och så gott som omöjlig att fiska i.

Övre dammen var däremot ren från växtlighet och full med fisk.

Redan efter en timme kunde de flesta väga in en regnbåge, och efter två timmar fanns det de som hade full pott med fyra fiskar.  Samtliga regnbågar var i fin form och bjöd på ordentlig fight. De flesta låg på 3,5-4 kg. Mindre streamers i rött eller orange verkade funka bra liksom montana. Vid tolvtiden började det regna och regnet tilltog under eftermiddagen. Trots det fortsatte fisken att hugga lite då och då. Totalt drogs det upp 20 regnbågar.

Den 27 maj begav vi oss till Ven för att testa på fisket och för att göra det lite extra spännande så hade vi en inofficielt artfisketävling som inte ingick i något klubbmästerskap. Meningen var att vi skulle se om det fanns något intresse ibland våra medlemmar för detta fiske och om det i så fall skulle bli ett inslag i programmet någon gång då och då. Med facit i hand så kan man säga att intresset var väldigt svalt bland våra medlemmar, 7 anmälde sig och vi blev 5 som kom. Visst det var kanske en dum helg att lägga det på då det var långhelg och morsdag men kunde vi 5 så borde det ha varit fler bland de 250 medlemmar vi har som även var intresserade av detta fiske men tydligen inte.